Wednesday, September 28, 2011

Emas tulen 99.999 tidak laku di Ar Rahnu?

Saya pernah tulis tentang 'Tanam Emas' sebelum ini
( http://chemistryagro.blogspot.com/2011_02_01_archive.html )

Sekadar berkongsi pengalaman 'emas' sehari dua ini. Oleh kerana harga emas agak tinggi dan saya perlukan sedikit RM, dengan berat hati saya ambil sekeping syiling "Australian Nugget" yang ada gambar Kangaroo dari simpanan. Tahun lepas Saya beli dari UOB (United Overeas Bank) KL. Nilainy dah naik 25%. Bila telefon UOB, mereka terus jawab "Sorry we dont have physical gold stock!". Saya jawab.. "No, I dont want to buy, I want to sell"....dia jawab ".oh..pls come, ... we're close at 4pm " (ketika itu sudah pukul 2petang, dan saya kurang pasti sama ada sempat sampi KL atau tidak dengan beberapa urusan yg belum selesai).... Jam pun sudah hampir 3 petang,masih di Seremban mungkin tidak sempat ke UOB KL..Dalam kereta, saya buka radio IKIM, kebetulan ada ruangan 'Ar Rahnu bank Rakyat'..hmmm bagus juga ... kadar upah simpan yg lebih murah dan jika tidak mampu tebus, akan dilelong dan harga lelongan boleh dikembalikan semula kepada pemilik barang setelah ditolak nilai gadaian...lebih kurang begitu..

Tengah hari tadi saya bawa syiling "Australian Nugget" ke Ar rahnu Bank rakyat ... Alhamdulillah, saya lihat di dinding ada notis "Boleh terima emas UOB"... Tapi berulang alik juga pegawai dan boss dia mahu conformkan saya punya syiling "Australian Nugget" boleh digadaikan. Kata mereka 'emas tulen 99.999 memang susah sikit, Bank negara banyak kawalan..Alhamdulillah saya pun masih simpan sijil ketulenan...akhirnya OK... Saya tanya lagi.. Emas tulen yang mana boleh/tak boleh gadai?... Menurut mereka HANYA EMAS TULEN (Bar atau Syiling) UOB dan Maybank/Kijang yang BOLEH.. Yg lain? PUBLIC GOLD, UMMAH GOLD tidak diterima!...
OOps... ramai gak antara kita yg simpan emas tulen selain dari UOB dan Maybank/Kijang . Antara sebabnya; kita boleh jadi ejen kecil-kecilan Public Gold, Ummah gold etc... tapi tak boleh jadi agen jualan UOB dan Maybank/Kijang!
..ooh..begitu... We'll check again for next gold purchase, unless...you never think of going to Ar Rahnu or kedai pajak gadai....

No comments:

Post a Comment