Saturday, January 5, 2013

Nasi tin Lipton, masak nasi guna cerek air dalam bilik hotel

(5 Jan 2012)Ini lawatan saya yang ke ke berapa ya... 5 atau 6. Tempoh masa tinggal di vietnam semakin panjang. Lawatan pertama cuma 5 hari, lawatan ke dua 10 hari, kemudia 18 hari... dan lawatan kali ini lebih sebulan. Saya belum dapat rumah atau tempat tinggal yang tetap. Masih tinggal di hotel yang sama tetapi bilik berbeza. Pening juga bila  selalu bermusafir dan tidur bertukar-tukar tempat. Bila bangun pagi kadang-kadang 'confius' apakah saya di Malaysia atau Vietnam. Utara selatan dan arah kiblat juga selalu bertukar; Ada mengarah ke depan pintu atau membelakang pintu..bila dah pening, tergesa-gesa dan sudah hampir luput waktu solat...boleh jadi solat membelakangkan Kaabah.

Jika dikira, jumlah hari tinggal di hotel, sudah melebihi sebulan. Makanan pula agak mahal di District 1 ini. Ia seperti kawasan Bukit Bintang. Teh Tarik RM5 dan Nasi Goreng Kampung RM 13. Teringin juga beli periuk nasi utk mask/tanak nasi di hotel. Tapi, semakin banyak barang, semakin susahlah untuk bermusafir, berpindah-pindah... Lagipun ..WHY PAY MORE..macam Iklan Mydin supermarket..
Satu idea (..lucu ke?... isteri dan anak-anak ketawa macam nak pecah perut...) ialah masak nasi dalam bekas air minuman. Sya guna bekas minuman teh Lipton..(kita Boikot Coca Cola yg sokong Israil..he..he)...  jika minat nak tiru... boleh email saya misridollah@gmail.com  Tapi tiada insuran dan tiada jaminan..do it at your own risk.
Masukkan 1/4 beras..basuh... masukkan air hingga 1/2 bekas tin. Masukkan dalam cerek air, tetapi biarkan penutup cerek terbuka (jika tidak, cerek akan berhenti/OFF bila air sudah mendidih). Pastikan sentiasa ada air didalam cerek, tetapi jangan banyak sangat hingga melimpah atau banyak memercik ke dalam 'periuk nasi teh Lipton'. Anda mesti sentiasa menunggu, memerhati sehingga air mulai kering (macam biasa tanak nasi).. sekitar 5 minit. Jika takut loceng keselamatan berbunyi, buka tingkap bilik. Bila nasi sudah mula kering (boleh juga gaul sikit, tapi AWAS/PANAS), tutup periuk teh lipton, dan tutup cerek air. Biarkan dalam 10 minit... jika tidak cukup masak, panaskan air hingga menggelegak lagi..selamat mencuba...

--------------------------------------------------------------------------------------
Updated 26 jan 2012
OK, ini 'improved version' kepada Nasi Tin Lipton. Gelas tahan panas mengganti Tin Aluminium. Lebih kemas, lebih bersih insyaAllah.

No comments:

Post a Comment