Saturday, September 19, 2009

Dah berhenti mencari Lailatul Qadar? Dah Raya dah



Seperti dalam kuliah dan Khutbah ustaz Khusairi di surau Tasik Jaya dan Seremban Selatan..walaupun ada pendapat mengatakan Lailatul qadr jatuh pd malam tertentu, namun amalan kita janganlah habis/berhenti pada malam itu juga.

Beramallah bersungguh sungguh hingga akhir Ramadhan. Ada saranan hadis di mana kita disaran beramal sepanjang Ramadan dan akan diganjari oleh Allah sebagaimana pekerja menerima gaji dengan menyempuranakan kerja hingga selesai pekerjaannya di hujung bulan.


Lailatul Qadar adalah untuk mereka yang berterusan beramal dan Allah tambahkan ganjaran amal pada malam tersebut.





Ada juga Ulama menyebut bahawa ada lagi hari atau malam yang lebih baik dari Lailatul Qadar...iaitu malam atau hari kelahiran baginda Nabi Muhammad s.a.w sendiri....Bayangkan jika Nabi Muhammad s.a.w. tidak diutuskan dan kita terus dalam kegelapan. Betapa besarnya nikmat Allah...





Begitu juga setelah tamat Ramadhan...teruskan beramal, teruskan solat jamaah di Masjid (ingatan terutama pada diri saya)


Ulama (Syh Qardawi kalau tak silap saya) menyebut; "Jadilah kita Rabbaniyyun dan bukan Ramadhaniyyun" maknanya kita beramal kerana Rabb/Allah bukan beramal kerana Ramadhan,.....lebih malang lagi kalau kita puasa sebab semata-mata nak raya...Raya sebulan sebab Puasa Sebulan!.





Semoga Amalaan kita diterima dan dikuatkan iman.


Selamat Hari Raya Maaf Zahir batin,


Minal a'idin wal faizin


kullu Amm wantum bikhair.








Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment