Tuesday, September 22, 2009

Raya di rumah pusaka; ada 'batok' ditangga

















JAWI... kenapa disebut tulisan Jawi? Tak sebut tulisan Arab atau tulisan Melayu.... ini ada sedikit kredit pada orang Jawa. Orang Arab (malah sehingga kini) ada yang memanggil gugusan Nusantara ini sebagai ”Jawiyyun” atau rantau orang Jawa...kerana suatu masa dulu kerajaan Jawa Majapahit menguasai Nusantara. Begitu juga tulisan jawi...dari perkataan ”jawa”.
Bila ditukar dari Jawi ke Rumi, orang Islam tentu bersedih, kerana tulisan jawi lebih dekat dengan Al Quran.
Dalam satu ceramah di Tmn Tasik Jaya, Seremban, Dr Hafidzi menyebut dua perkataan yang ’salah eja’ atau salah sebut @ salah makna bila dirumikan. Agak kelakar...tapi itulah yang kita banggakan..tulisan Rumi..
a)Melepas ”batuk” ditangga.... cuba fikir balik bagaimanakah kita melepaskan ’batuk’ ditangga? Ejaan jawi asal ialah ’ba’ ’alif’ ta’ ’wa’ ’qaf’. Boleh jadi ’batuk’ atau atau ”batok”. Maksud asal ialah ”batok” (bahasa Melayu lama atau bahasa Jawa bermaksud tempurung kelapa atau pencedok air). Ingat filem-filem lama, pahlawan Melayu tak pakai kasut, bila nak naik rumah, basuh kaki, ada air kat tempayan dan gunakan pencedok air atau ’batok’...bila nak naik rumah maka dilepaskan saja ’batok’ itu di tangga atau campak saja dalam tempayan..
Lihat Gambar-gambar di atas. Ini saya rakamkan semalam semasa berhari raya di Kuala Pilah. Beberapa rumah 'Pusako' yang meriah di hari raya, tetapi banyak juga yang telah ditinggalkan. Lihat betul-betul di setiap tangga ada kolah atau takungan air dan pencedok atau 'batok' untuk basuh kaki.
b)Merah ’padam’ ’pa’ ’alif’ ’dal’ ’mim’...apa bunyinya? Padam atau PADEMA?. Sebenarnya Merah PADEMA bukan ”merah PADAM”. Takkan dah merah mnyala kemudian padam pulak!...Padema nipun bahasa lama, susah nak cari makna..tetapi ia berkaitan warna merah seperti ikan padema(ikan merah?) atau buah saga berwarna merah (cuba cari lagi....)

Kesimpulannya Melayu ini mulia dengan Islam,...Melayu tanpa Islam jadilah seperti “Melayu” Sokothai (Bangkok sekarang) atau Jawa/Melayu pulau Bali...





No comments:

Post a Comment